الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور تک فاز ، الکتروموتور تکفاز ، الکتروموتور تک فاز چینی ، الکتروموتور ، نمایندگی الکتروموتور تک فاز ، الکتروموتور تک فاز آلمانی ، موتورهای جریان متناوب به‌صورت الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز ساخته می‌شوند. الکتروموتور تکفاز اغلب مصارف خانگی دارند و یا در صنایع کوچکی که برق تک فاز دارند الکتروموتور تک فاز کاربرد زیادی دارند، ولی الکتروموتور سه فاز بیشتر کاربرد صنعتی دارند و در توان‌های کم تا چند صد کیلووات ساخته می‌شوند. ساختمان داخلی و الکتروموتور سه فاز تقریباً یکسان است. با این تفاوت که در  گاهی از کلید گریز از مرکز استفاده‌شده است که در الکتروموتور سه فاز کاربرد ندارد.

الکتروموتور تکفاز

موتور تک فاز به سبب داشتن تجهیزات اضافی، از الکتروموتور سه فاز حجیم‌تر و گران‌تر می‌باشند و مقدار توان آن‌ها در مقایسه با الکتروموتور سه فاز مشابه کمتر است و ضریب توان کمتر از الکتروموتور سه فاز دارند. بنا به دلایل فوق از دینام تک فاز کمتر در صنایع بزرگ استفاده می‌شود، اما با توجه به اینکه اغلب کارگاه‌های کوچک صنعتی همچنان از برق تک فاز استفاده می‌کنند، الکترو موتور تکفاز همچنان پرمصرف است. از الکتروموتور تک فاز رله ای در مصارفی مانند الکتروپمپ و فن و هواکش استفاده می شود. مشخصه اصلی موتور تک فاز رله ای، ارزان تر بودن آن نسبت به نوع کلاچ دار است. اما باید دانست که گشتاور راه اندازی اولیه زیادی ندارد (گشتاور راه اندازی اولیه آن حدودا نصف گشتاور نامی آن است)

الکتروموتور تک فاز چینی

الکتروموتور تکفاز نوعی از گروه الکتروموتور می‌باشد که قابلیت راه‌اندازی با برق 220-230 ولت شهری با فرکانس 50-60 هرتز را دارا می‌باشند.به عبارتی دیگر تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی در الکتروموتور تکفاز توسط برق تکفاز 220 ولت انجام می‌شود.از الکتروموتور تک فاز استفاده گسترده‌ای برای اهداف خانگی، تجاری و تا حدی در مصارف صنعتی استفاده می‌شود.به این دلیل که جریان الکتریکی تک‌فاز بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی تر از سیستم سه فاز است.این مهم به دلیل شبکه برق رسانی در سیستم برق شهری است که آماده سازی و ارائه برق تکفاز را به نسبت برق سه فاز سهل الوصول تر می‌نماید.برق تکفاز در تمامی نقاط به راحتی در دسترس است و امکان بهره‌برداری

نمایندگی الکتروموتور تک فاز

هنگام تهیه الکتروموتور باید به این نکته که آیا می‌خواهید الکتروموتور با گیربکس باشد یا آنکه موتور و گیربکس را جدا از هم تهیه کنید، توجه داشته باشید. اغلب محصولات SEW را می‌توان به‌صورت موتور گیربکس تهیه کرد و محصولاتی از این شرکت که بدون گیربکس عرضه می‌شوند را می‌توان به‌راحتی به گیربکس مجهز کرد. باید توجه داشت که توان کار موتور با گیربکس‌هایی که سرعت را می‌کاهند و بر توان الکتروموتور می افزایند، در صورت کار مداوم باعث داغ شدن موتور می‌شوند و موتور در چنین شرایطی باید فرصتی برای تنفس و استراحت داشته باشد و بهتر است که .

الکتروموتور

اکثر فروشندگان و صاحبان صنایع تلاش می‌کنند که محصولات این دو شرکت را عرضه یا استفاده کنند. دلیل این امر نیز روشن است، شرکت SEW یک شرکت آلمانی با استانداردهای اروپاست و شرکت ABB هم در طول زمان فعالیت خود کیفیت محصولاتش را به مصرف کنندگان ثابت کرده‌است. قبل از ادامه بحث نگاهی می‌اندازیم به نظر سایت SEW درباره الکتروموتورها:شرکت SEW موتور برق های AC یا آسنکرون را در مدل‌ها و تنوع‌های بالایی عرضه می‌کند. همانطور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های محصولات SEW وجود مدل‌هایی است که می‌توانند با یکدیگر ترکیب شوند. اما درباره مدل‌های تکفاز شرکت SEW باید بگوییم که سایت sew-eurodrive مدل DRK را در این بخش معرفی کرده

الکتروموتور تک فاز آلمانی

بدلیل محدودیت شدت جریان کنتورهای برق شهری محدوده توان این دسته از الکتروموتور‌ها از 200 وات تا حداکثر 3.7 کیلووات می‌باشد.این محدودیت باعث می‌شود شرکت‌های تولید کننده الکتروموتور تکفاز محدودیت تولید رنج داشته باشند.همچین استفاده از موتور تکفاز به دلیل شدت جریان بالا در زمان کارکرد، خیلی توصیه نمیشود.موتور الکتریکی تکفاز برای راه اندازی بدلیل محدودیت کنتورهای شهری نیازمند روشی برای راه‌اندازی اولیه دارد.عموما برای راه اندازی اولیه از یک خازن با ظرفیتی مشخص به عنوان خازن درایور یا راه‌انداز استفاده می شود.ظرفیت این خازن بان به قدرت الکتروموتور متفاوت می‌باشد و در برخی موارد از دو خازن استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از الکترو موتور تکفاز

  • نصب و راه اندازی آسان
  • کاربری ساده
  • ساخت وسایل خانگی بدون نیاز به کنتور سه فاز
  • ساخت دستگاه های صنعتی سبک توسط موتور تکفاز
  • وات الکتروموتور

معایب الکترو موتور تکفاز

  • مصرف بالا
  • استهلاک بالا
  • شدت جریان مصرفی نسبتا بالا
  • تعمیر و نگهداری پر هزینه
  • نیاز به خازن برای راه اندازی اولیه
  • عدم کنترل کامل ضربه استارت
  • راه اندازی اولیه بسیار پر مصرف
  • گشتار اولیه پایین
  • آمپر الکتروموتور

الکتروموتور های تک فاز

سال ها قبل آن چه درباره ی الکتروموتور های تک فاز مطرح می شد این مساله بود که برق AC به سبب ایجاد میدان ضربانی در این الکتروموتورها استفاده نمی شود اما بعدها دانشمندان این نظریه را رد کردند و ثابت شد که امکان راه اندازی این موتورها با برق AC نیز وجود دارد. می توان گفت که موتور تک فاز AC ، ماشین های خاصی محسوب می گردند. این نوع موتور در مدل ها و انواع گوناگونی در تولید و عرضه می شوند، بنابراین هر یک از انواع موتور الکتریکی تک فاز دارای ویژگی منحصر به فردی می باشد که می توان از آن درجای مخصوص به خودش بهره گرفت.

منبع تغذیه تک فاز

تغذیه استاتور در این وسیله توسط یک منبع تغذیه تک فاز، باعث ایجاد شار متناوب در سیم پیچ های آن می شود. شار ایجاد شده نیز باعث تولید جریان متناوبی شده که از سیم پیچ های استاتور می‌گذرد. جریان متناوب گذرنده از استاتور، جریانی را در میله های روتور القا کرده و مطابق با قانون فارادی القای الکترومغناطیسی می‌کند که اساس کار الکتروموتور تک فاز می باشد. در واقع ایجاد حرکت در همه الکتروموتورها بر اساس اصل مغناطیس می باشد.

میدان مغناطیسی

در ۱۸۸۲ نیکولا تسلا اصول میدان مغناطیسی دوار را پایه گذاری کرد و راه را برای استفاده از میدان دوار به عنوان یک نیروی مکانیکی باز کرد. در سال ۱۸۸۳ او از این اصول برای طراحی یک موتورالقایی دو فاز استفاده کرد. در (Galileo Ferraris) مستقلاً تحقیقاتی را در این باره آغاز کرد و در ۱۸۸۸ نتایج تحقیقات خود را در قالب مقاله‌ای به آکادمی‌سلطنتی علوم در تورین ایتالیا ارائه داد.

امروزه برخی از آن

چراکه این حرکت به تولید آسانتر انرژی الکتریکی و همچنین امکان انتقال انرژی الکتریکی در طول مسافت‌های طولانی انجامید. قبل از اختراع موتورهای جریان متناوب به وسیله تسلا موتورها به وسیله حرکت دائم یک هادی در میان میدان مغناطیسی ثابت به حرکت در می‌آمدند. تسلا به این نکته اشاره کرد که می‌توان کلکتورهای موتور را حذف کرد به طوریکه موتور به وسیله میدانی دوار به حرکت درآید. تسلا بعدها موفق به کسب حق امتیاز شماره ۰٫۴۱۶٫۱۹۴ ایلات متحده برای اختراع موتور خود شد. این موتور که در بسیاری از عکس‌های تسلا نیز هست نوع خاصی از موتور القایی بود.

جریان نامی الکتروموتور

جریانی که یک دستگاه برقی در شرایط مشخص شده، می تواند از خود عبور دهد، بدون آنکه زیاد گرم شود یا تحت تنش های مکانیکی بیش از حد قرار گیرد.

اهم الکتروموتور

در صورتی که ولتاژی معادل 1 ولت به دوسر مقاومتی اعمال شود و جریان 1 آمپر از آن عبور کند مقدار مقاومت 1 اهم است. واحد مقاومت الکتریکی اهم (Ω) است.

وات الکتروموتور

میزان انرژی تولید شده را برحسب وات بیان می کنند. برای مثال لامپ های روشنایی با میزان وات مشخص می شوند که نشان می دهد این لامپ تا چه مقدار انرژی نورمی تواند بدهد.

آمپر الکتروموتور

آمپر مقدار الکتریسیته جاری شده در یک مدار است. در واقع هنگامی که نیرویی موجب حرکت الکترون ها در جهت مخصوصی می شود جریان الکتریکی تولید می شود. جریان (I) را بر حسب آمپر (A) بیان می کنند.

ولت الکتروموتور

میزان ولت یا ولتاژ اندازه مقدار الکتریسیته است. در واقع اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه را گویند. به بیان ساده تر نیرویی که الکترون های آزاد را به حرکت در می آورد ولتاژ الکتریکی نام دارد.اختلاف پتانسیل الکتریکی (R) بر حسب ولت (V) بیان می کنند.





1 دیدگاه در “الکتروموتور تک فاز

  1. الکتروموتور تک فاز ، الکتروموتور تکفاز ، الکتروموتور تک فاز چینی ، الکتروموتور ، نمایندگی الکتروموتور تک فاز ، الکتروموتور تک فاز آلمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *